06-81913388
nl

De 17e eeuwse historie van Delft spreekt tot de verbeelding

De 17e eeuwse historie van Delft spreekt tot de verbeelding en is terecht bekend als een van de sterke kanten van de stad. De VOC, Willem van Oranje, het Delfts Blauw en de bekende schilder Johannes Vermeer trekken een jaarlijks groeiend aantal bezoekers. De gemeente, ondernemers en de VVV zetten zich daar sterk voor in. Delft bruist!

De locatie

Met een ervaren vastgoedinvesteerder is het geboortehuis van Johannes Vermeer aan de Voldersgracht in Delft aangekocht. Vermeer’s vader Reynier Jansz Vos (pas later ging hij zich Vermeer noemen) dreef er de herberg “De Vliegende Vos” en had er een kunsthandel. 
Het grachtenpand bestaat uit een voorhuis, binnenplaats en achterhuis. De restauratie is 1 december klaar. Het pand krijgt de volgende functies:
1. Een 17e eeuws café-restaurant en kunsthandel op de begane grond van het voorhuis. Het café-restaurant kent een historische menukaart uit 1632, het geboortejaar van Johannes Vermeer. Wie binnenkomt stapt letterlijk de 17e eeuw in. De kunsthandel krijgt vorm door een keur aan schilderijen voor de verkoop (reproducties in 17e eeuwse stijl en Hollandse meesters) aan de muren van het café-restaurant. Het restaurant heeft 45 zitplaatsen binnen en nog 12 op de binnenplaats bij mooi weer. Een tentoonstelling en app geven achtergrondinformatie o.a. over de historie van het pand.
2. Een volledig 17e eeuws ingerichte woonkamer van de familie op de begane grond van het achterhuis. In deze stijlkamer kunnen bezoekers zich overdag laten fotograferen in 17e eeuwse kledij en de ruimte is ‘s avonds te huur voor besloten diners en evenementen van 12 tot 25 personen. 
3. Op de 1e verdieping van het achterhuis en op de zolder van het voorhuis realiseren we drie 17e eeuwse hotelkamers met modern comfort.

Het concept

Het concept voor Herberg De Vliegende Vos / Het geboortehuis van Johannes Vermeer is door Christiaan Baljé ontwikkeld met ervaren horeca ondernemers, bouwhistorici en kenners van de 17e eeuw en de familie Vermeer. Er wordt samengewerkt met een keur aan ondernemers in de directe omgeving. Zoals leveranciers van duurzame versproducten voor het menu en andere toeristische attracties d.m.v. combikaarten. Er is een groeiende club vrijwilligers die helpen bij de restauratie. Op die manier is Herberg de Vliegende Vos nu al onderdeel van een sterk netwerk dat met passie samenwerkt aan de realisatie ervan.

Uit marktonderzoek blijkt dat potentiele gasten Herberg de Vliegende Vos een enorm aantrekkelijk concept met hoge belevingswaarde vinden. En het ook goed vinden passen in een bezoek aan Delft. De locatie zelf is prachtig gelegen in de historische binnenstad aan een autoluwe gracht tussen fraaie panden en een brede keuze aan toeristische attracties, winkelaanbod, de warenmarkt, parkeergarages, openbaar vervoer, evenementen en wandelroutes. Alles op loopafstand. De herberg ligt op de route van meerdere toeristische wandelingen die via internet en de lokale VVV verkrijgbaar zijn. Ook de stadsgidsen stoppen nu al bij het pand op hun toeristische wandelingen om het pand aan te wijzen als het geboortehuis van Vermeer.


Door de bundeling van restaurant, café, logies, expositie, kunsthandel en omzetmogelijkheden van de stijlkamer wordt het risico geminimaliseerd en de omzet gemaximaliseerd. 
Delft kent een stijgend aantal bezoekers, zowel binnenlands als buitenlands. Vorig jaar kwamen 750.000 bezoekers af op de historie van Delft en waren er ruim 60.000 overnachtingen.

De Beleving

Je stapt binnen in het decor van het café-restaurant uit 1632. De schilderijen van Hollandse meesters aan de muur, de inrichting, de muziek van luit en fluit, de geuren van de oud-Hollandse keuken vertellen je dat je op een historische plek bent. De bediening in 17e eeuwse kledij begroet je en brengt je naar een stevige houten tafel. Je krijgt een toelichting op de menukaart en kiest uiteindelijk voor een gebonden kervelsoep met spekreepjes gevolgd door een in donker bier gegaard konijn met ingemaakte vruchten en een portsaus. In afwachting van deze lekkernijen download je de app op je telefoon en lees je over de historie van het pand en zijn bewoners. En over de eetgewoonten en gerechten uit de 17e eeuw. Je laat je in 17e eeuws kostuum fotograferen in de stijlkamer en de foto post je natuurlijk meteen op social media. Het bier in de stenen kruiken smaakt goed. De gerechten zijn verassend smaakvol en de bediening correct. Na de maaltijd geeft de herbergier jou en een paar andere gasten een stadswandeling in de omgeving met toelichting op de historie van de Gouden Eeuw in Delft. Natuurlijk weet hij veel te vertellen over Johannes Vermeer. Na een bezoek aan het even verderop gelegen Vermeer Centrum Delft neem je nog een glas wijn met een plankje rustieke kaas in de Herberg. Je geniet met volle teugen van deze bijzondere ervaring en voelt je toeschouwer van het leven rond 1632 in Delft. Daarna wordt je door de herbergier naar je hotelkamer begeleid. Ook deze is helemaal in stijl maar met eigen douche en toilet. Terwijl je in het antieke ledikant stapt hoor je klokken van de Nieuwe Kerk voor de laatste keer die avond slaan. Je droomt weg. De volgende ochtend bestaat je ontbijt in de Herberg uit rustiek brood, eieren, kaas, worst, vruchtensap en koffie of thee. Meer dan voldoende om een reiziger een goede start te bieden. De herbergier zwaait je uit en terwijl je langs de gracht wandelt weet je: dit was bijzonder! 

De ondernemer

Christiaan Baljé is zowel initiatiefnemer, ontwerper en bedenker als de toekomstige herbergier. Hij is oud-wethouder van Delft (o.a. Economische Zaken, binnenstad management, toerisme, horeca en stadsmarketing) en kent de stad in al zijn facetten op zijn duimpje. Hij heeft een enorm netwerk in Delft en omgeving. Hij kent ook de organisaties in de toeristische sector goed. Hij heeft ervaring de horeca. Zo runde hij eerder Hotel Juliana, een hotel met 15 kamers, werkte in café-restaurants en gaf leiding aan het personeel bij het Verkeerspark Assen. Hij is persoonlijk gedreven om uit liefde voor zijn stad dit stukje Delftse historie opnieuw tot leven te wekken. Hij is creatief, een doorzetter en weet mensen te enthousiasmeren. 

De exposure

Er is enorm veel interesse vanuit de media en het publiek voor dit initiatief. Een publicatie in een lokale krant met uitnodiging voor een open middag leidde tot 600 bezoekers, terwijl er nog nauwelijks meer te zien was dan een kaal pand. De interesse was echter enorm.
Na deze publicatie en de open middag bleek er enorme belangstelling te zijn bij de pers lokaal, regionaal en landelijk. In korte tijd volgden publicaties door o.a. Radio en TV West, Volkskrant, NRC, Telegraaf, AD en Metro. En een lange lijst internetpublicaties bij o.a. Nu.nl en DagjeWeg.nl.